Naam
Edumersive
Beschrijving
Binnen verschillende opgaven in onze organisatie groeit de behoefte om in virtuele realiteit bij elkaar te kunnen komen en zo op een meer interactieve manier met elkaar in gesprek te raken. Daarom wordt het prototype ‘VRCollaboratie’ ontwikkeld. Dit prototype biedt mogelijkheden om in een virtuele realiteit bij elkaar te zijn en binnen die omgeving met elkaar te communiceren. Het is bedoeld als een toevoeging op het fysieke vergaderen of als vervanging van het online 2D-vergaderen
Van gebruikersbelevingstest tot virtuele vergadering
Een van de doelstellingen is om binnen de organisatie te onderzoeken of vergaderen in VR technisch haalbaar is. Ook onderzoeken we of het bijdraagt aan een meer interactieve, efficiënte, inclusieve en duurzame manier om gesprekken te voeren. We willen het prototype vanuit de Campus of het Experimenten Lab koppelen aan de verschillende opgaven binnen onze organisatie. Momenteel is het gekoppeld aan het circulair symposium, zijn we in gesprek met Aron Duindam over een koppeling aan het Omgevingsbeleid en willen we in gesprek over de koppeling aan de Ruimtelijke Puzzel. Daarna ontwikkelen we het prototype door naar een applicatie voor het vergaderen in virtuele realiteit. Het beoogde doorontwikkelingstraject bestaat uit meerdere fasen. We starten met een gebruikersbelevingstest en daarna maken we koppelingen met de bestaande systemen. Tot slot eindigen we met een virtuele vergadering binnen een 3D-representatie van een stukje Zuid-Holland.
Digitale tweeling
Een belangrijk onderdeel voor de integratie van de bestaande omgeving met het prototype is een digitale tweeling. Het doel is om een 3D-model te maken van de bebouwde en onbebouwde omgeving (een digitale tweeling) die bruikbaar is binnen de virtuele realiteit. De ontwikkeling hiervan loopt op een aantal sporen: intern bij Team Geo samen met de StartUp Edumersive, en ook extern binnen een pilot met de markt. Met de bouwblokken uit deze verschillende sporen willen we komen tot een bruikbaar totaalmodel. Dat model gaan we vervolgens automatiseren. Het resultaat hiervan komt dan samen met de VRCollaborate-toepassing beschikbaar voor collega’s, als een ondersteunend middel voor gesprekken.
Van gebruikersbelevingstest tot virtuele vergadering
Een van de doelstellingen is om binnen de organisatie te onderzoeken of vergaderen in VR technisch haalbaar is. Ook onderzoeken we of het bijdraagt aan een meer interactieve, efficiënte, inclusieve en duurzame manier om gesprekken te voeren. We willen het prototype vanuit de Campus of het Experimenten Lab koppelen aan de verschillende opgaven binnen onze organisatie. Momenteel is het gekoppeld aan het circulair symposium, zijn we in gesprek met Aron Duindam over een koppeling aan het Omgevingsbeleid en willen we in gesprek over de koppeling aan de Ruimtelijke Puzzel. Daarna ontwikkelen we het prototype door naar een applicatie voor het vergaderen in virtuele realiteit. Het beoogde doorontwikkelingstraject bestaat uit meerdere fasen. We starten met een gebruikersbelevingstest en daarna maken we koppelingen met de bestaande systemen. Tot slot eindigen we met een virtuele vergadering binnen een 3D-representatie van een stukje Zuid-Holland.
Digitale tweeling
Een belangrijk onderdeel voor de integratie van de bestaande omgeving met het prototype is een digitale tweeling. Het doel is om een 3D-model te maken van de bebouwde en onbebouwde omgeving (een digitale tweeling) die bruikbaar is binnen de virtuele realiteit. De ontwikkeling hiervan loopt op een aantal sporen: intern bij Team Geo samen met de StartUp Edumersive, en ook extern binnen een pilot met de markt. Met de bouwblokken uit deze verschillende sporen willen we komen tot een bruikbaar totaalmodel. Dat model gaan we vervolgens automatiseren. Het resultaat hiervan komt dan samen met de VRCollaborate-toepassing beschikbaar voor collega’s, als een ondersteunend middel voor gesprekken.
Website